Dikuasakan oleh Blogger.

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN TETAPI SILA GUNAKAN BAHASA YANG SOPAN.

PEMINAT KAMI @ JUTAWANTERNAK 2007- 2011

Sabtu, Mac 10, 2012

Kena tahan bau kambing


Abdullah Hashim bersama kambing-kambing Boer miliknya di kandang haiwan di Kampung Ulu Pulai, Gelang Patah, Johor, baru-baru ini. UTUSAN/RAHIMAH MOHAMED.


NUSAJAYA 30 Mac - Daging kambing sedap dimakan, apatah lagi jika dipanggang atau dibakar.

Namun, bagi yang bercita-cita menjadi penternak kambing, pastikan anda sanggup menahan bau kurang enak haiwan tersebut.

Tetapi jika sudah minat, perkara itu bukan isu besar seperti yang ditunjukkan Abdullah Hashim, 37, yang sanggup berdepan cabaran bagi memastikan minat mendalam dalam bidang menternak kambing menjadi realiti.

Abdullah memberitahu, dia turut mendapat sokongan dan bantuan daripada RISDA sebanyak RM10,000 untuk membina kandang dan memulakan penternakan tiga tahun lalu dengan membeli 27 ekor lembu dari Pekan Nanas, Pontian dan Gelang Patah.

Saban hari dia memberi makan dan minum serta memantau perkembangan ternakannya bagi memastikan kambing-kambingnya sentiasa sihat.

"Saya memberi kambing makan hampas kulit kacang soya yang telah kering bersama rumput gajah atau napier," katanya kepada Utusan Malaysia semasa ditemui di kandang kambingnya di Kampung Ulu Pulai, Gelang Patah baru-baru ini.

Menurutnya, terdapat beberapa jenis makanan kambing dalam pasaran, tetapi yang paling baik adalah berasaskan kacang soya, manakala makanan popular pula adalah rumput napier.

Berkat kegigihan Abdullah, Jabatan Veterinar Daerah Pontian baru-baru ini turut menyumbang 11 ekor kambing Boer kepadanya.

"Ini adalah sebagai permulaan dan apabila kambing itu melahirkan anak, maka anak-anaknya akan diserahkan kembali kepada jabatan itu sehingga mencukupi 11 ekor semula," katanya.

Abdullah memberitahu, bagi mengelakkan ternakannya berbau dan mudah dijangkiti penyakit, dia akan memandikan haiwan berkenaan dua kali seminggu.

Selain mempunyai bulu yang lebih tebal, kambing Boer juga memiliki tulang yang lebih tebal berbanding kambing jenis lain serta daging lebih banyak berbanding kambing jenis lain.

Bapa kepada tiga orang cahaya mata itu kini mampu menarik nafas lega kerana usaha gigihnya kini semakin menampakkan hasil dan menerima tempahan daripada pelanggan.

"Saya turut menyediakan kambing untuk akikah iaitu dengan kadar harga RM700 hingga RM800 seekor," katanya.

Tiada ulasan: